Raadselachtig

Grey
In de Wolken
nog ff over priemgetallen:

Off-Topic...:

Quote:
Duitse oogarts ontdekt grootste priemgetal ooit
28 februari 2005, 22:18:01

MICHELFELD (ANP) - Een oogarts uit het Zuid-Duitse Michelfeld heeft het tot dusver grootste priemgetal ontdekt. Dat heeft het Mersenne-project in het Amerikaanse Orlando, dat zich bezighoudt met onderzoek naar priemgetallen, maandag bekendgemaakt.

Als het getal met de hand zou worden uitgeschreven, zou het uit 7.816.230 cijfers bestaan, een verbetering van het oude record met ruim een half miljoen cijfers. In wiskundig jargon luidt de naam van het getal: 2 tot de macht 25.964.951 min 1.

Oogarts Martin Nowak gebruikte voor zijn berekening een Pentium-4-computer met een kloksnelheid van 2,4 gigahertz, voorzien van een speciaal rekenprogramma. De berekening kostte de machine ruim vijftig dagen.

Fraudebestendige codes

Priemgetallen zijn alleen deelbaar door zichzelf en door 1. De eerste priemgetallen zijn 2, 3, 5, 7 en 11. Ze zijn onder meer belangrijk voor de ontwikkeling van fraudebestendige codes.

Het Mersenne-project is genoemd naar een 17e-eeuwse Franse monnik die als eerste een reeks bijzondere priemgetallen bestudeerde. De organisatie looft een beloning van 50.000 dollar uit aan iedereen die een recordgetal ontdekt. Wie als eerste een priemgetal van meer dan tien miljoen cijfers ontdekt, ontvangt 100.000 dollar.

Werk aan de winkel
Andy
Heerscht
thyster zei:
Een priem getal is verder niet meer te delen dan alleen 1 en zichzelf.
Bijvoorbeeld 4 kun je door 4 en 1 delen maar ook door 2 en is daarom geen priem getal.

Okey zo is het duidelijk jah.
Sjhithappens
Ðikke Jan
Ik zal maar weer een nieuw raadsel posten.. want anders kom het er niet van:
Hij vergt wel enige wiskundige kennis, dus ik zal eerst een voorbeeld geven!!

Een hotel heeft oneindig veel kamers en alle kamers zitten vol!!

voorbeeld:
Er komt een man in het hotel, en deze wil een kamer hebben, de eigenaar zegt, helaas dit gaat niet, want alle kamers zijn vol, zijn dochter daarentegen heeft een goed idee, iedereen gaat in de kamer zitten met 1 kamernummer hoger en dan is nummer 1 dus vrij en daar kan de man in.

Raadsel:
Nu komt er een bus vol met oneindig veel mensen, hoe moeten deze nu in het hotel??
Bartje
Lid
Oplossing:

Als iedereen in de kamer gaat zitten met het nummer 2 keer zo hoog als waar ze nu zitten, komen er weer oneindig veel kamers vrij.
Sjhithappens
Ðikke Jan
Ja idd.. nu is de eer aan jou om er weer een te verzinnen
Andy
Heerscht
Er gebeurd alleen niet veel :#
Martinos
Lid
Als hij niet reageert... heb ik er nog wel 1tje.

Een jager vertrekt vanuit zijn Jagershut 300 meter naar beneden. Hier komt hij een beer tegen, die hij 300 meter naar rechts achtervolgd. Daar schiet hij hem neer. Hij loopt iets meer dan 300 meter noordelijk en is weer thuis.

Welke kleur is de beer?

Nee ik heb geen fout gemaakt, het raadsel klopt.
Rick
//
Zal wel bruin zijn? Volgens mij wordt er niet op ijsberen gejaagd...
Bartje
Lid
zwartwit?? Ik denk dat het een wasbeer is anders kan hij hem nooit driehonderd meter omhoog meenemen. De helling is best steil als je zo kijkt naar de afstanden en de hoogte.

Kan natuurlijk ook een koalabeer zijn . Dan istie grijs ofzo.
Sjhithappens
Ðikke Jan
Ik denk dat het groen is
Bartje
Lid
Komt er nog een antwoord??
Andy
Heerscht
Ik hoop het, topic gaat een beetje dood :#
Sjhithappens
Ðikke Jan
Ja en ik weet echt bijna zeker dat het groen is.. maar ja geen antwoord.. :(
Sjhithappens
Ðikke Jan
Nou ja nu weten we nog niet welke kleur de beer is.. maar ik vind het lang genoeg geduurt hebben, dus ik zal er weer ff een nieuwe tegen aan gooien

Wat heeft 6 benen, 2 hoofden, 4 oren, 2 handen maar loopt op 4 voeten???
Andy
Heerscht
Waarom altijd van die moeilijke raadsel
Bartje
Lid
een monster
Sjhithappens
Ðikke Jan
Nee het is geen monster
Grey
In de Wolken
een ruiter te paard???
Sjhithappens
Ðikke Jan
Ja man.. die is goed.. :y Nu mag jij er een verzinnen
Grey
In de Wolken
haha toppie uhhhm

Wat heeft wortels die niemand ziet,
Is hoger dan bomen,
Rijst op in 't verschiet,
Zonder hoger te komen?
Sjhithappens
Ðikke Jan
een wolk in de vorm van een wortel..??
Grey
In de Wolken
nope...

hint: "Hier in nederland hebbe we niet echt zó'n hoge..."
Sjhithappens
Ðikke Jan
Bergen?? :?
Grey
In de Wolken
jah ... helemaal goed... super... next!!!
Sjhithappens
Ðikke Jan
Ow oke dan.. dit is een wiskundig probleem...:(maar wel een makelijke)

Een man is ter doodveroordeeld.... Nu is de koning van het land waarin hij woont in een goede bui en geeft de man een kans om te blijven leven. De koning heeft twee regentonnen ieder met 500 zwarte en 500 witte briefjes. (Dus in totaal 1000 witte en 1000 zwarte briefjes). De terdoodveroordeelde mag uit een van de twee tonnen een briefje pakken. Is het briefje zwart.. tja dan moet hij dood, is het briefje wit, dan is hij vrij. Maar de koning is in zo'n goede bui, dat de terdoodveroordeelde ook nog de indeling van de twee regentonnen mag bepalen. Er zijn wel 2 voorwaarden: 1. Ieder briefje moet in een ton zitten en in iedere ton moet tenminste 1 briefje zitten!!

Nu de vraag.. hoe kan hij de tonnen het beste indelen!!

Veel succes ermee
Salina
En niet anders!
Te moeilijk voor mij.. :$

:g
Grey
In de Wolken
Damn... dit is dus echt vet moeilijk... zit na te denken allowel ik niet eens de vraagstelling goed begrijp denk ik ... kun je het nog iets makkelijker omschrijven...

Je hebt dus 4 tonnen... 2 x 500 zwarte en 2 x 500 witte... maar hij moet twee tonnen kiezen... ff wat duidelijkheid
Sjhithappens
Ðikke Jan
Nee, je hebt 2 tonnen, en 1000 witte en 1000 zwarte briefjes en dan moet je de briefjes zo over de twee tonnen verdelen, dat de kans het grootst is dat hij een witte pakt !!!
Andy
Heerscht
Je flikkert toch de witte in de ene ton en de zwarte in die andere. En dan pak je een witte uit de ton waar je de witte in hebt gedaan.
Sjhithappens
Ðikke Jan
Nee, want je bent wel geblindoekt

(Had ik er wel bij mogen zetten)
Andy
Heerscht
mij lijkt het gewoon de helft van de zwarte briefjes op de bodem bij beide dus en dan de witte erboven op
Sjhithappens
Ðikke Jan
Nee dat kan ook niet, de tonnen worden nog geschud van te voren
Bartje
Lid
In de ene ton doe je iets van 499 witte briefjes en 1 zwarte. In de andere ton doe je de andere 1500 briefjes. Als hij dan in beide tonnen voelt weet hij welke het meest leeg is , daar moet hij er een uitpakken. Bij deze verhouding is de kans groot dat je de witte pakt en je voelt goed welke het meest leeg is.
Sjhithappens
Ðikke Jan
Nee hij mag niet van te voren voelen welke het minste vol is..
Bartje
Lid
Volgens mij is het dan het beste om 1 ton vol te doen met witte en eentje vol met zwarte; dan is de kans nl. 1 op 2
Sjhithappens
Ðikke Jan
Nee hoor... ik zal jullie een beetje helpen:

Je kan de tonnen zo indelen, dat de kans op leven bijna 3/4 is!!!
Martinos
Lid
Kut, heel mn beer vergeten sry. Maar de beer was wit.
Hij loopt namelijk naar het noorden terug. En je komt dan alleen maar weer op hetzelfde punt als je beginpunt uit als je op het middelpunt van de noordpool woont. En daar zijn... juist, alleen maar witte beren.

Schnappie?
Sjhithappens
Ðikke Jan
Ja ik snap hem Nu mag je de mijne raden Sorry dat ik hem overgenomen heb, maar het duurde wel heeel lang
Grey
In de Wolken
haha... ik kom er nog steeds niet uit... jezus... zal wel veel te moeilijk denken...
Sjhithappens
Ðikke Jan
Ik zal wel een kleine hint geven, je moet zorgen dat de kans dat hij blijft leven in één van de twee tonnen 100% is!!!
Andy
Heerscht
Ik weet het niet meer, waarom zo'n moeilijke, maar we wachten rustig af.
Sjhithappens
Ðikke Jan
Haha idd morgen komt weer een hint !!!!
Bartje
Lid
verkeerd
Sjhithappens
Ðikke Jan
Komt de hint:

Je moet zorgen dat in één ton de kans 1 is dat hij nog blijft leven en in de andere ton moet de kans bijna een half zijn !!!
Bartje
Lid
Dan moet er in die ene alleen een witte en de rest in de andere. Ik dacht dat er van elke 1 in moest zitten.
Sjhithappens
Ðikke Jan
Ow haha nou ja hij is in ieder geval goed!! Jij mag een nieuwe verzinnen!!!

Dus voor de dijdelijkheid:
Ton 1: 1 Witte, 0 Zwarte
Ton 2: 999 Witte, 1000 Zwarte
Andy
Heerscht
en de oplossing is gewoon te simpel
Sjhithappens
Ðikke Jan
Ja eigenlijk wel eej Dat maakt ze zo moeilijk
Andy
Heerscht
Ik probeer ze al niet meer te raden, want ik kan nooit een nieuwe verzinnen