'Vette bek' na stappen blijft hangen

Andy
Heerscht
Snacken na het stappen, het is een verleiding die weinigen het hoofd kunnen bieden. Met als gevolg dat de frieten en de kroketten na een avondje doorzakken maar al te vaak dienen als slaapmutsje. Maar het zijn juist de calorieën uit déze snacks die het lichaam doen uitdijen.

Hoogleraar neuro-endocrinologie Antoon Scheurink van het Biologisch Centrum van de Rijksuniversiteit Groningen RUG doet onderzoek naar ernstige eetstoornissen. Daaruit komt naar voren dat het lichaam allerlei manieren heeft om op de komst van eten te anticiperen. ’s Nachts staan die aanpassingen uit. Het maagdarmstelsel rekent niet op voedsel. Komt er dan toch voedsel, bijvoorbeeld in de vorm van vette stapperssnacks, dan gaat het lichaam buitenproportioneel reageren. Het lichaam maakt dan bijvoorbeeld meer insuline aan dan normaal en dat stuurt de maaltijd meteen door naar het vetweefsel. Doordat de stofwisseling trager verloopt, worden er veel meer calorieën opgeslagen.

Scheurinks collega prof. Folkert Kuipers, kindergeneeskunde, gaat in het universiteitsblad UK mee met diens theorie. Bovendien voegt hij eraan toe dat het vet ’s nachts minder snel uit de bloedbaan wordt gevist. Vetbolletjes drijven langer rond en krijgen daarom langer de kans de vaatwand te beschadigen. Hij voegt daaraan toe dat dit tevens de reden is dat mensen die lang in ploegendiensten werken en dus ’s nachts eten, een verhoogde kans op hart- en vaatziekten hebben.

Wie dagelijks stapt en snackt, heeft overigens minder last van al die vetaanzetting dan iemand die dat zelden doet. Het lichaam went aan een bepaald levensritme en gaat daar bij dagelijks stappen en snacken rekening mee houden. Maar gezond wordt het nooit.
Funky
Lid
Ik vind het ook echt niet lekker, na het stappen wat eten. Eerder wel altijd, maar ik hoorde poos geleden hier ook al over, en ben er mee gestopt, en k heb er echt geen behoefte meer aan1
Salina
En niet anders!
Ik kan er op dat moment echt van genieten!
Wel doe ik het al een hele tijd niet meer omdat ik dit eerder heb gehoord ja!